dilluns, 26 de maig del 2014

CATRAID Berguedà 2014

Per segon any consecutiu hem acudit al municipi de Vilada ha disputar el CATRAID del Berguedà que aquest any era el Campionat de Catalunya de Raids de la Federació de Curses d’Orientació de Catalunya (FCOC).

En aquesta ocasió l’equip de raids TwoNav Terres de l’Ebre va estar format pels mateixos integrants que l’any passat van fer la primera posició: el Roger Moras i l’Oriol Pellisa.

L’organització (COB) havia anticipat un recorregut mes exigent que el 2013, convertint el CATRAID en l’escenari ideal perquè els equips catalans amb intenció de disputar el RAIDARAN (inclòs dins la lliga d’Europa de Raids ARES) es poguessin testar. Tot plegat va fer augmentar el nivell i el nombre d’equips per categories, amb força equips mixtes.

Va ser un raid força disputat, on l’equip més constant i regular es va endur la victòria amb claredat, mentre que la 2ª, 3ª i 4ª posició es va renyir a les últimes seccions.

Els 5 primers equips de la taula varem fer tots els punts mentre la resta van anar deixant escapar algunes balises per tal de poder arribar al barranc abans de l’hora de tancament.

El COB (Club d’Orientació Berguedà) ens van muntar un raid espectacular:  2 sectors d’orientació específica; un dur sector de btt amb una exigent i constant rampa de 1.100 m de desnivell positiu en tant sols 8 quilometres i uns quants senders ciclables; un trekking impressionat per l’olla de Malanyeu amb 1.000 m de desnivell positiu, un barranc amb 3 tolls d’aigua de temporada i una bona secció de kayak pel pantà de la Baells. En total, uns 60 km amb uns 3.231 m de desnivell positiu i un total de 61 punts repartits en diferents balises.

En categoria èlit la classificació va quedar de la següent manera:

Fins aquí el resum del CATRAID 2014. A continuació, l’anàlisi del nostre raid amb l’ajuda del nostre gps Ultra TwoNav degudament precintat per l’organització:

Tot i començar força bé, aquest no va ser el nostre raid. La falta de ritme per culpa d’unes lesions d’última hora, un error d’orientació i 2 avaries mecàniques ens van deixar sense opcions per disputar les primeres posicions i finalitzar en una meritòria 5ª posició.

El primer sector constava d’una orientació específica tipus score barrejada amb un tram lineal de kayak. Cada equip escollia com ho volia fer. En el nostre cas, varem sortir cap a Vilada per després baixar cap al pantà de la Baells i d’aquesta manera intentar aconseguir el màxim de balises possibles. Després del tram de kayak, vàrem pujar de nou cap a Vilada i així, amb 2:16 h i un total de 13 km d’orientació específica i kayak, ens plantem a la transició.

Agafem les bicicletes i ja veiem que el primer tram de btt és dels durs: 1.110 m de desnivell positiu en tant sols 8 km. Apretem de valent i coronem la collada de Sant Miquel (1.700m) en primera posició. En aquest punt s’iniciava un descens per un espectacular sender entre faigs i pi roig on dues caigudes varen partir el porta mapes.  Amb el mapa entre les dents, l’equip CATRAID Trangoworld ens va avançar. Tot i l’imprevist del porta mapes vàrem descendir ràpidament fins al poble de Malanyeu on s’iniciava el sector de trekking. Amb una ràpida transició vàrem recuperar el temps perdut i vam sortir conjuntament amb l’equip CATRAID Trangoworld.

En el trekking per l’olla de Malanyeu i al punt mes alt (Cap de la Baga de Cabanelles), ens varem desorientar i varem estar 40 minuts per trobar la balisa número 20. Segurament les 5:11 h de cursa i el consum de sucre durant la pujada ens va assecar les neurones i en aquest punt preciós del circ de Malanyeu, varen saltar de la 2ª a la 6ª posició. El retorn cap a Malanyeu el vàrem fer crestejant lentament fins la Creueta (1.393m). Aquests van ser moments complicats per la baixada de l’estat d’ànim i una lleugera “pajara”. Tot i això ens vàrem animar. Dos poden més que un i un raid no acaba fins que arribes a meta!

Arribem a Malanyeu on mengem i bevem abans d’encarar el sector d’orientació específica. Analitzem el mapa i ja veiem que l’organització ens ha preparat una orientació específica que marcarà diferència: balises perdudes pel bosc i pocs punts de referència. Ens centrem i les anem clavant totes a la primera. Recuperem 2 posicions i sortim amb BTT cap a la Nou de Berguedà darrera del tercer equip i amb ganes de remuntar.

Aproximadament a les 8 hores de cursa i a 1 km abans d’arribar a la Nou de Berguedà ens fiquem en 3ª posició. Els ànims comencen a remuntar però la mecànica de la bicicleta falla i partim la cadena. No una, sinó 2 vegades! Mentre ho arreglem ens passen 2 equips i decidim prendre el que queda del raid amb filosofia.

Enllacem el sector de barranc amb un somriure a la cara i els mugrons de punta per l’aigua glaçada que en alguns punts ens cobreix fins al coll. Frescos com unes roses, ens canviem de roba i agafem les bicicletes per encarar els 40 minuts de BTT que ens porten a meta. Baixem el ritme per tal de no trencar de nou la cadena que hem apedaçat i arribem a Vilada amb 9:25 h de “curtiment” i 61 punts al sarró.

Al final de tot hem fet una meritòria 5ª posició amb un regust amarg per culpa de l’error d’orientació i la mala sort de trencar la cadena dos vegades.

Tot i això, tenim molts motius per estar contents. L’hem pogut acabar amb tots els punts; hem superat les baixada d’ànims; hem descobert racons molt bonics i hem xalat com mai amb una ruta perfectament dissenyada pel COB. Ara tenim forces deures per fer, i un grapat d’aspectes a destacar per tal de seguir millorant i afrontar els pròxims raids i aventures.

La setmana que ve més: La cursa del Llop. Una cursa repartida amb dos dies amb 180 quilometres de bicicleta de carretera; una mitja marató; 40 km de kayak pel riu i pel mar; un quilòmetre vertical fins al Caro i 90 quilometres de btt pels Ports. Tot això per un entorn magnífic com són les Terres de l’Ebre!